Çırê Musyon

15 Nisan 2016 Cuma

Avrupadaki mülteci Kürt çocuklarının eğitimi


Yaklaşık iki haftadan beri Stadt Integrasyon Centrum merkezinde geçici olarak çalışmaktayım..
Eğitim kurumunda yaptığım incelemelerde, çocuk ve gençlerin savaş nedeniyle eğitim ve öğretimde geri kaldıklarını, bir eğitimci gözüyle müşahade etme imkanı buldum..

Özellikle geldikleri ülkelerin başkent ve büyük şehirlerinde yaşamış Arap,Kürt ve Afgan genç ve cocuklarının eğitim sorunlarının çok az olduğunu ,,yaptığımız küçük mülakat ve sınavlarda gözlemleme şansına sahip oldum..,
Maalesef,,
Savaş bölgelerinden gelen öğrencilerin eğitim ve öğretimde çok geri oldukları gerçeği ile karşı karşıyayız..
Başkent ve büyük şehirlerde yaşamış olanların büyük çoğunluğu Ingilizce ve Matematikte ileri bir düzeyde olduklarını söylebilirim..
Bu çocuklar ve gençler şakır şakır Ingilizce konuşabilmekte ve Matemetik işlemlerini çok rahatlıkla çözebilmektedirler..
Özellikle Kürt çocuklarinin ezici bir çoğunluğunun yıllardır eğitim ve öğretim dışı kalmaları gerçeği beni derinden üzmüştür..

Güney Kürdistanlı ve rojavalı çocuklarin gerek Ingilizce gerek Matematik işlemlerinde çok zayıf kaldıkları,, basit işlemleri bile yapmakta zorlandıklarını görünce kahroluyorum..Arap,Afgan ve Balkan halklarinin çocuklarının durumunun Kürt çocuklarına nazaran daha ileri olduğunu söylebilirim..
Kğrt velilerle yaptığım görüşmelerde aldığım yanıt ,,Güney Kürdistanda okullarin gerek fiziki gerek araç ve gereç yönünden çok donanımsız olduğu,, yine Öğretmen açıgının had sahfada olduğu yönündeydi..
Güney Yönetiminin savaş nedeniyle kaynak aktaramadığı,,öğretmenlerin aylarca maaş alamadıkları ve görev yapmadıklarıda neden gösterilmektedir..Rojavada ise okullarin yaklaşık beş yildir kapalı oldugu gerceginide unutmamak lazım..

Bu gençlerin ve çocukların hızlı bir şekilde okul ihtiyaçlarini karşılamaya çalışan Alman yöneticiler,, okul ve yer bulmakta sıkıntı yaşamaları bir diğer handikaptır..
Genelde Kürdistandan (Rojava ve Güney Kürdistan) gelen çocukların ve gençlerin eğitim açığı kapanacak gibi değildir..
Bilindiği gibi entegrasyonun temel hedefi başta dil sorununun çözümlenmesiyle ilgili bir durumdur..
Yabancılar öncelikle eğitim düzeyi yüksek seviyeli okullara alınarak dil açığı giderilmeye çalışılmaktadır..Başarılı olacak ögrenciler yerleştirildikleri kurumda eğitim ve öğretimlerine devam etme imkanı bulabilirken,,başarısız olanlar ise düğük seviyeli okullara transfer edileceklerdir..
Bu durum küçük yaştaki çocuklar için bir avantaj olmakla beraber, entegrasyonlarının çabuk gerçekleşme şansının yüksek olmasıda bir bakıma sevindiricidir.. Yetişkinler için ise durum bunun tersidir..
Çünkü 20 yaş üzerindeki gençlerin kendi ülkelerinde Liseyi bitirmiş olmaları okul yerine dil kurslarına gönderilmesi durumu söz konusudur..Çok azının yani 20 yaş altı olanların okula devam etme şanslarının olduğunuda belirtmekte yarar var..
Bu gençler eğer bir yil içinde Almanca dilini kavrayabilirlerse, Ingilizce ve Matematik seviyeleride yüksek olursa yüksek ögrenim yapma şansları açıktır...
Aksi halde vasıfsız meslekler edinerek çalışma hayatına katılacaklardır..

Yaklaşık bir yıllık zaman içinde çaliştığım mülteciler kampında tanıdıgım ve transferleri kaldıkları şehirde olan onlarca Kürt gencini ve kadınını Evangeliş kilisesine bagli Diakonilerin, açtıği dil kurslarına ve yine bir Kürt vatandaşımızın acmis oldugu entegrasyon kursuna yazdirdığım 30 a yakın Kürt katılımcılar ilk sertifikalarını yani A1 belgesini almaları ,,bir eğitimci olarak benim içinde gurur kaynağı oldu..
Ve konuştugum birçok yetişkin ve cocugun 3 aylik kısa zaman diliminde bir hayli dil ögrendiklerine şahit oldum..

Umarim bu insanlarimiz,, en kısa zamanda geldikleri ülkelerde iyi bir eğitim görme firsatını yakalar ve bu açıklarını kapatırlar..

Saygilarimla

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder